Kundvagn

Köpvillkor

Företagets namn: Norins Ost AB
Bolagsform: Aktiebolag
Organisationsnummer: 556236-5634
Telefonnummer: 013-344 11 00
Besökadress: Apotekaregatan 10a, Linköping
E-post: kundservice@ostogram.se

Allmänt

All hemförsäljning över internet via ostogram.se sker med tillämpning av konsumentköplagen och distans - och hemförsäljningslagen.
Se mer på www.konsumentverket.se

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikel- och prisinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.
Vi kan aldrig garantera exakta vikter, så vi reserverar oss med felmarginal +- 10 % på beställd viktvara.

Priser/frakt

Övrig webbhandel (gäller ej handel av gåvokort)

Våra priser gällande övrig webbhandel är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive 12 % moms.
Det går även att få priserna exklusive moms, vilket justeras på hemsidans högra hörn.

På alla beställningar under 850 kronor debiteras frakt på 149 kr.

Gåvokort

Våra priser gällande gåvokort är angivna i svenska kronor (SEK) både exklusive och inklusive 12 %  moms. 

Frakt ingår alltid vid köp av gåvokort och leverans av paket till mottagaren.

Vid köp av både gåvokort och produkter från övrig webbhandel debiteras dock alltid en frakt på 149 kr om ordervärdet är under 850 kr.

Beställning

Alla beställningar görs på ostogram.se. Vi tar inte emot beställningar per telefon, via fax eller e-post.

Det är viktigt att du under ”personliga uppgifter” i kassaflödet fyller i både korrekt telefonnummer och e-postadress för att vi på smidigaste och enklaste sätt ska kunna ta kontakt med dig vid behov.

OBS!
Det är beställarens skyldighet att kontrollera att alla person och leveransuppgifter är korrekta, både om paketet skall till beställarens adress eller skall levereras till annan mottagare på annan adress.
 Alla leveransuppgifter måste finnas med och vara korrekta för att PostNord ska kunna leverera, inkl. portkod om det krävs och att personens namn finns uppsatt i både trapphus och på lägenhetsdörr om mottagaren bor i lägenhet.
Om fel uppgifter angetts kommer PostNord inte kunna leverera och ingen återbetalning eller reklamationsrätt finns av ordrar med felaktigt angivna leveransuppgifter.

Varor
Om någon produkt skulle vara slut förbehåller vi oss rätten att byta ut mot likvärdig vara.
Hållbarhet: beror helt på vilken ost du har beställt, prepackad ost har oftast en etikett med ett rek. bäst före datum, vår policy är att prepackad ost skall ha ett bäst före datum på minst 14 dagar från att varan skickas från oss . Har du beställt ost per hg så bitas osten för hand och plastas in och då håller den minst 10 dagar i kylskåp från att vi skickar den från oss. Övriga varor (kex, marmelad,olivolja) är hållbarhet enligt märkning på respektive förpackning.

Bekräftelse

När vi har mottagit din beställning skickar vi en bekräftelse med information om din order till den e-postadress som du har angett i beställningen. Beställaren har skyldighet att kontrollera bekräftelsen och meddela eventuella felaktigheter till Ostogram snarast. Om paketet hunnit skickas från Ostogram kan inga förändringar av leveransuppgifter göras.
Det är viktigt att du alltid sparar din bekräftelse där ordernummer står då det underlättar om du skulle behöva kontakta kundservice

Leverans

PostNord levererar varje helgfri tisdag, onsdag, torsdag eller fredag. Transporten beräknas att ta 1-3 dagar beroende på vart i landet paketet ska levereras. Har mottagaradressen lantbrevbäring tar leveransen alltid 2-3 dagar.

Du kan välja att få leverans helgfri tisdag, onsdag, torsdag eller fredag och får då varorna skickade direkt hem till dörren. 
Leverans på måndag är tyvärr ej möjligt då vi inte skickar paket över helgen pga att de flesta paket innehåller livsmedel.

Vid köp av Ostograms gåvokort sker leveransen inom två dagar från beställningsdatum (helgfri måndag-fredag.)
De skickas med PostNord per brev och utlämning av post sker varannan dag och olika dagar beroende på var i Sverige mottagren bor. Vid större leveranser av gåvokort skickas de som paket/företagspaket/rekad försändelse.

Transport

Vi skickar våra paket med PostNord. Vi använder oss av ”PostNord MyPack Home - utan kvittens” som innebär att paketet alltid körs till ut dörren och lämnas av vid dörren även om mottagaren inte är hemma. Det är viktigt att alla leveransuppgifter anges vid orderläggning. Om det krävs portkod för att nå mottagrens dörr måste detta vara angivet. Likaså mottagarens namn måste finnas uppmärkt på mottagrens dörr och ev. trapphus. PostNords paketchaufförer har ej möjlighet att ringa innan eller vid leverans.
Om paketet ej kan levereras pga ofullständiga mottagaruppgifter kommer paketet gå i retur och Ostogram ansvarar då inte för paketet eller ev. merkostnader för omskick.

Flera paket till samma adress levereras genom Bring Frigoscandia.

Gåvokort skickas antingen med PostNord per brev eller som paket/företagspaket.

Köp/betalning

På ostogram.se kan du betala med kort, swish samt mot faktura.

Kortbetalning 0 kr.

Kortbetalning med Visa eller Mastercard. Betalningen sker krypterat i samarbete med vår leverantör Epay. I första skedet reserveras bara pengarna.

Swishbetalning 0 kr.

Fakturabetalning 29 kr.
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB.
För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Samtliga fakturor är av Ostogram överlåtna till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. En faktureringsavgift på 29 kronor tillkommer. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturavillkor.

Sekretesspolicy

Personuppgifterna får endast användas av ostogram.se och kommer inte att lämnas ut till tredje part. Vi behandlar dina personuppgifter enligt de bestämmelser och den lagstiftning som finns.
Kortuppgifter hanteras av vår samarbetspartner Epay. Fakturauppgifter hanteras av Svea Bank AB

Våra samarbetspartner följer gällande branschstandard och skyddar känsliga personuppgifter såsom kortnummer med kryptering.

Du har alltid rätt att delges den information vi har lagrad om dig och att få den raderad om den är felaktig eller irrelevant.
Om så är fallet kontaktar du vår kundtjänst.

Ångerrätt

Vid köp av gåvokort har du full ångerrätt inom 14 dagar från det att du har mottagit varan, förutsatt att kortet/korten inte är inlösta eller använda.

Enligt distans- och hemförsäljningslagen är det ingen ångerrätt på livsmedel. Mer information finns på Konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/

Retur gåvokort

Vid eventuell retur av dina gåvokort ber vi dig först ta kontakt med vår kundservice: kundservice@ostogram.se eller per telefon 013-344 11 00 för information om hur du går tillväga.

När vi har godkänt din retur skickar vi ett färdigfrankerat kuvert till dig så att du enkelt och smidigt kan returnera gåvokorten till oss.

Återbetalning sker inom 30 dagar.

Om du har betalat mot faktura erhåller du en kreditfaktura.

Falska beställningar

Alla falska beställningar och bedrägerier polisanmäls.

Reklamation

Är du missnöjd med din vara? Var vänlig kontakta oss senast sju arbetsdagar efter att du har mottagit din leverans. Kontakta oss antingen på kundservice@ostogram.se eller per telefon 013-344 11 00 så hjälper vi dig.

Åldersgräns

På ostogram.se tillämpas 18-årsgräns vid köp.

Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter eller därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilka inte skäligen har kunnat förutses och vilka påverkar ingångna avtal från vår sida samt gör att vi inte kan hålla nämnda avtal, kan något av detta utgöra grund för att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.