Kundvagn

Köpvillkor

Företagets namn: Norins Ost AB
Bolagsform: Aktiebolag
Organisationsnummer: 556236-5634
Telefonnummer: 013-344 11 00
Besöksadress: Apotekaregatan 10 A, 582 27 Linköping
E-post: kundservice@ostogram.se

Allmänt

All hemförsäljning över internet via ostogram.se sker med tillämpning av konsumentköplagen och distans - och hemförsäljningslagen.
Se mer påwww.konsumentverket.se


I köpvillkoren så samtycker du till att vi skickar ut nyhetsbrev och erbjudande till dig. Vill du avregistrera dig från våra nyhetsbrev så kontakta oss via e-post, kundservice@ostogram.se

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikel- och prisinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.
Vi kan aldrig garantera exakta vikter, så vi reserverar oss med felmarginal +- 10 % på beställd viktvara.

Priser/frakt

Webbhandel (gäller ej handel av gåvokort)

Våra priser gällande webbhandel är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive 12 % moms.
Det går även att få priserna exklusive moms, vilket justeras på hemsidans högra hörn.

På alla beställningar under 850 kronor debiteras frakt på 149 kr.

Gåvokort

Våra priser gällande gåvokort är angivna i svenska kronor (SEK) både exklusive och inklusive 12 % moms. 

Frakt ingår alltid vid köp av gåvokort och leverans av paket till mottagaren.

 
1. Vid köp av själva gåvokortet ingår frakt/porto och skickas med vanlig post (snigelbrev) ej paket.

2. Vid inlösen av gåvokort, frakt ingår alltid, om inte varor läggs till som inte ingår i gåvokortspaketet.

Vid köp av både gåvokort och produkter från övrig webbhandel debiteras dock alltid en frakt på 149 kr om ordervärdet är under 850 kr.

Beställning

Alla beställningar görs på ostogram.se. Vi tar inte emot beställningar per telefon eller e-post. Det är viktigt att du under ”personliga uppgifter” i kassaflödet fyller i både korrekt telefonnummer och e-postadress för att vi på smidigaste och enklaste sätt ska kunna ta kontakt med dig vid behov.

OBS!

Det är beställarens skyldighet att kontrollera att alla person-och leveransuppgifter är korrekta, både om paketet ska till beställarens adress eller ska levereras till annan mottagare på annan adress.
Alla leveransuppgifter måste finnas med och vara korrekta för att Postnord ska kunna leverera, inkl. portkod om det krävs och att personens namn finns uppsatt i både trapphus och på lägenhetsdörr om mottagaren bor i lägenhet.
Om fel uppgifter angetts kommer Postnord inte kunna leverera och paketet hamnar på utlämningsställe, då ingen återbetalning eller reklamationsrätt finns av beställningar med felaktigt angivna leveransuppgifter.

Varor

Om någon produkt skulle vara slut förbehåller vi oss rätten att byta ut mot likvärdig vara i våra delikatesslådor. Vi kontaktar dig vid viktvaror.
Hållbarheten beror helt på vilken ost du har beställt, prepackad ost har oftast en etikett med ett rekommenderat bäst före datum, vår policy är att prepackad ost ska ha ett bäst före datum på minst 14 dagar från att varan skickas från oss. Har du beställt ost per hg så bitas osten upp för hand och plastas in och då håller den minst 10 dagar i kylskåp från att den skickas den från oss. Övriga varor (kex, marmelad, olivolja) är hållbarhet enligt märkning på respektive förpackning.

Bekräftelse

När vi har mottagit din beställning skickar vi en bekräftelse med information om din order till den e-postadress som du har angett i beställningen. Beställaren har skyldighet att kontrollera bekräftelsen och meddela eventuella felaktigheter till Ostogram snarast.
Om paketet hunnit skickas från Ostogram kan inga förändringar av leveransuppgifter göras. Förändringar kan inte göras efter klockan 9,00 den dagen leverans/paket ska lämna oss.
Det är viktigt att du alltid sparar din bekräftelse där ordernummer står då det underlättar om du skulle behöva kontakta kundservice.

Leverans

Postnord levererar varje helgfri tisdag, onsdag, torsdag eller fredag. Transporten beräknas att ta 1–3 dagar beroende på vart i landet paketet ska levereras. Har mottagaradressen lantbrevbäring tar leveransen alltid 2–3 dagar.
För följande regioner tar lantbrevbäringen en extra dag: Dalarna, norra Dalsland, Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Hässleholm, Jämtland, Lappland, Medelpad, Norrbotten, norra Uppland, Värmland, Västerbotten och Ångermanland.

Du kan välja att få leveransdag utifrån de dagar Postnord har leveranser till aktuell adress.
Leverans på måndag är ej möjligt då vi inte vill att livsmedel ligger över helgen hos Postnord.

Vid köp av Ostograms gåvokort sker leveransen med brev (snigelpost) beroende på postutdelningsdag på mottagarens adress.
Vid större leveranser av gåvokort skickas de som paket/företagspaket/rekad försändelse.

Transport

Vi skickar våra paket med Postnord. Vi använder oss av ”Postnord MyPack Home - utan kvittens” som innebär att paketet alltid körs ut till dörren och lämnas av vid dörren även om mottagaren inte är hemma. Det är viktigt att alla leveransuppgifter anges vid orderläggning. Om det krävs portkod för att nå mottagarens dörr måste detta vara angivet. Likaså mottagarens namn måste finnas uppmärkt på mottagarens dörr och ev. trapphus. Postnord paketchaufförer har ej möjlighet att ringa innan eller vid leverans.
Om paketet ej kan levereras pga. ofullständiga mottagaruppgifter kommer paketet gå i retur och Ostogram ansvarar då inte för paketet eller ev. merkostnader för om-skick.

Flera paket till samma adress levereras genom Frigoscandia.

Gåvokort skickas antingen med Postnord per brev eller som paket/företagspaket.

Köp/betalning

På ostogram.se kan du betala med kort, swish samt mot faktura.

Kortbetalning 0 kr.

Kortbetalning med Visa eller Mastercard. Betalningen sker krypterat i samarbete med vår leverantör Epay.
I första skedet reserveras pengarna, därefter sker själva dragningen.
För din info så reserveras belopp vid orderläggning och sedan är det upp till varje enskild bank att släppa reservationen vilket kan ta upp till 24 timmar.

Swishbetalning 0 kr.

Fakturabetalning 29 kr.

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB.
För att handla mot faktura måste du alltid ange ditt personnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Samtliga fakturor är av Ostogram överlåtna till Svea Bank AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. En faktureringsavgift på 29 kronor tillkommer. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Fakturavillkor.

Företagsfaktura 29 kr.

Vid betalning med företagsfaktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du alltid ange ditt organisationsnummer. 

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158–7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Sekretesspolicy

Personuppgifterna får endast användas av ostogram.se och kommer inte att lämnas ut till tredje part. Vi behandlar dina personuppgifter enligt de bestämmelser och den lagstiftning som finns.
Kortuppgifter hanteras av vår samarbetspartner Epay. Fakturauppgifter hanteras av Svea Bank AB.

Våra samarbetspartner följer gällande branschstandard och skyddar känsliga personuppgifter såsom kortnummer med kryptering.

Du har alltid rätt att delges den information vi har lagrad om dig och att få den raderad om den är felaktig eller irrelevant.
Om så är fallet kontaktar du vår kundtjänst.

Ångerrätt

Vid köp av gåvokort har du full ångerrätt inom 14 dagar från det att du har mottagit varan, förutsatt att kortet/korten inte är inlösta eller använda.

Enligt distans- och hemförsäljningslagen är det ingen ångerrätt på livsmedel. Mer information finns på Konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/

Retur gåvokort

Vid eventuell retur av dina gåvokort ber vi dig först ta kontakt med vår kundservice: kundservice@ostogram.se eller per telefon 013-344 11 00 för information om hur du går tillväga.

När vi har godkänt din retur skickar vi ett färdigfrankerat kuvert till dig så att du enkelt och smidigt kan returnera gåvokorten till oss.

Återbetalning sker inom 30 dagar.

Om du har betalat mot faktura erhåller du en kreditfaktura.

Falska beställningar

Alla falska beställningar och bedrägerier polisanmäls.

Reklamation

Är du missnöjd med din vara? Var vänlig kontakta oss senast sju arbetsdagar efter att du har mottagit din leverans. Kontakta oss antingen på kundservice@ostogram.se eller per telefon 013-344 11 00 så hjälper vi dig.

Åldersgräns

På ostogram.se tillämpas 18-årsgräns vid köp.

Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets- beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter eller därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilka inte skäligen har kunnat förutses och vilka påverkar ingångna avtal från vår sida samt gör att vi inte kan hålla nämnda avtal, kan något av detta utgöra grund för att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.