Kundvagn

Frågor och svar

Här finner du våra vanligaste frågor och svar. Om du har några andra frågor eller funderingar så får du gärna kontakta oss.

Frågor och svar gällande gåvokort

Hur köper jag Ostograms gåvokort?

Gåvokort köper man här på hemsidan.

Hur fungerar Ostograms gåvokort?

På ostogram.se beställer du Ostogram gåvokort, som sedan skickas till mottagaren eller dig per post. Mottagaren av kortet löser in sitt gåvokort på ostogram.se och väljer något av de välkomponerade paketen som sedan skickas direkt hem till dörren. Gåvokort är en perfekt present att visa sin uppskattning genom.

Hur löser man in Ostograms gåvokort?

Har du fått ett gåvokort löses det in på ostogram.se. Välj sedan bland de olika paketen.

Betalning?

Som privatperson eller företag kan du betala mot faktura 14 dagar netto för privatperson och 30 dagar för företag efter sedvanlig kreditkontroll eller med Swish eller kort.

Hur sker leveransen?

Gåvokort skickas med Postnord och delas ut som vanligt post av brevbärare, leveransen tar 2-3 dagar. Större antal gåvokort till samma adress levereras genom Företagspaket alt. rekat. 

Kan jag lösa in gåvokorten i någon butik?

Tyvärr, gåvokorten kan endast lösas in på ostogram.se.

Kan jag hämta min gåva i någon butik?

Det går bra att hämta ut din gåva i vår butik på Nygatan 21 i Linköping.

Vad ingår i priset?

Det ingår att gåvokortet skickas till vald adress. Mottagaren får välja mellan olika färdiga gåvokortspaket samt få dessa hemskickade.
Förutom valt gåvokortspaket så ingår även leverans/frakt av detta.

Jag har fått ett gåvokort men koden fungerar inte?

Prova med om det kan vara siffran 0 alternativt bokstaven O i koden. Om det fortfarande inte fungerar så kontakta kundservice via tel. 013-344 11 00, alternativt via mail kundservice@ostogram.se så hjälper vi dig.

Kan jag välja fritt av alla produkter på Ostogram.se för mitt gåvokort?

Vi har färdiga paket som är anpassade till värdet på ditt gåvokort. Ett gåvokort är inte ett presentkort pga skatteregler. Därav kan du inte välja fritt ur vårt sortiment när du mottagit ett gåvokort.
Hur mycket är mitt gåvokort värt?

Om du går in på vår hemsida www.ostogram.se och klickar på Köp gåvokort och klickar på den varianten som du har fått så ser du vad det är värt.

Hur lång giltighetstid är det på mitt gåvokort?

Giltighetstiden på våra gåvokort är 2 år.

Frågor och svar gällande övrig webbhandel

Hur sker leveransen?

Paketet levereras med Postnord. Vi använder oss av ”Postnord Mypack Home”. Om ingen är hemma, ställs paketet utanför dörren, då ingen kvittens behövs. Obs! Ostogram ansvarar då inte för paketet.

Om det krävs portkod eller liknande för att paketet ska kunna levereras, är det viktigt att skriva koden i beställningen. Mottagarens namn måste vara uppmärkt på dörren och i ev. trapphus. Vid retur medges ingen ersättning.

Flera paket till samma adress levereras genom Frigoscandia.

Kan jag hämta i någon butik?

Ja, ditt paket kan hämtas i vår butik på Nygatan 21 i Linköping.

Vad väljer jag under steg 5, leveransadress?

Du fyller först i beställarens uppgifter. Ska paketet sedan skickas som en present så klickar du i rutan "Annan leveransadress" där skriver du mottagarens uppgifter. OBS! Ska paketet skickas som present rekommenderar vi att under steg 7 välja mottagarens nummer vid telefonavisering. Mottagaren kommer då att få ett sms innan leverans att ett paket är på väg, behöver Postnord få ytterligare information eller liknande så är det det numret som dem kommer att kontakta.

Vad innebär begreppen

- Snabbkassa?

Väljer du snabbkassa så fyller du i dina uppgifter och genomför ditt köp, dina uppgifter sparas inte. Väljer du att använda vår tjänst igen så behöver du fylla i alla dina uppgifter vid varje tillfälle.

- Registrera?

Väljer du att registrera dig på vår hemsida så skapar du en användare. Som användare kan du se alla dina tidigare köp och när dem är gjorda. När du genomför ett köp så kommer dina registrerade personuppgifter upp.

- Logga in?

Logga in kan du göra först när du registrerat dig.

Betal/köpvillkor

Du kan som privatperson eller företag både betala mot faktura 14 dagar netto för privatpersoner och 30 dagar för företag efter sedvanlig kreditkontroll eller med kort.

För beställningar som understiger 850 kr inkl.moms debiteras alltid en frakt på 149 kr.

När kommer fakturan?

För privatpersoner skickas fakturan ut separat av vår samarbetspartner Svea. Den skickas vanligtvis ut inom en vecka efter att du mottagit paketet.

Kan jag lägga till en hälsning?

Det går alldeles utmärkt. Vi har flera alternativ på kort som vi kan skicka med i det beställda paketet. Du bestämmer vilket kort du önskar i kassan och även väljer där vad du vill skriva.

Om jag vill skicka till flera personer?

För att det ska bli rätt med frakter så behöver varje person läggas in separat med rätt leveransadress och spårning så därför behövs det läggas en beställning till varje leverans. Vid över 10 paket/mottagare går det bra att kontakta kundtjänst så hjälper vi till.

Om jag vill prenumerera på en leverans varje månad?

Det går alldeles utmärkt att göra. Vi har tyvärr ingen ”prenumerationstjänst” att tillgå men du kan enkelt lägga en beställning för varje månad du önskar. Paketet skickas till dig de dagarna du bestämt.

Hur mycket kostar frakten?

Frakten är subventionerad från oss och kostar 149 kr men handlar du över 850 kr så är det fraktfritt.

Kan jag ringa in min order?

Tyvärr inte på grund av distanslagen.

Vilken information behövs för att paketet skall levereras till dörren?

Informationen som behövs är rätt adress och telefonummer och att det står rätt namn på dörren och i portuppgången samt portkod (om det är en lägenhet) för annars hamnar det på ett utlämningsställe och kan ej hämtas förrän nästkommande vardag.

Jag fick precis min orderbekräftelse, men har skrivit fel adress- hur ändrar jag?

Ring oss omgående på telnr 013-344 11 00 eller mejla till kundservice@ostogram.se så kan vi hjälpa dig att ändra om inte paketet har hunnit lämna oss redan.

Ringer paketchauffören innan leverans?

Tyvärr inte.

Mottagaren bor i lägenhet och jag vet ej portkoden?

Då kommer paketet att hamna på ett utlämningsställe och försening uppstår. Ostogram ansvarar ej för ev. förstörda varor pga uteblivna adressuppgifter.

Hur lång tid i förväg behöver jag lägga min beställning?

Det beror på mottagarens adress, till vissa adresser är det mer än en leveransdag. Detta går att kontrollera i kassan när du har skrivit in mottagarens adress. Då kan du se de möjliga leveransdagar som du kan välja i kalendern.

Mitt paket har hamnat på utlämningsställe- varför?

Troligen så har det inte funnits någon portkod till mottagaren på angiven beställning eller så har namnet på mottagaren saknats på dörren eller i portuppgången.
 
Hur lång tid tar det för ostogrammet att komma fram?
 
Det beror på mottagarens adress, till vissa adresser är det mer än en leveransdag. Detta går att kontrollera i kassan när ni skrivit in mottagarens adress. Då kan ni se möjliga leveransdagar som ni kan välja i kalendern.
Transporten beräknas att ta 1-3 dagar beroende på vart i landet paketet ska levereras. Har mottgaradressen lantbrevbäring tar leveransen alltid 2-4 dagar.

Jag har fått leveransavisering, men Ostogrammet ska till en annan mottagare?
 
Det kan bero på att du skrivit in din egen mailadress/telefonnummer i beställningen. Postnord skickar alltid både mail och sms.
 
Jag vill att mitt paket kommer fram en måndag, varför kan jag inte välja det i kalendern?
 
Eftersom vi skickar kylvaror så önskar vi inte att det ligger på något postkontor över helgen i rumstemperatur, därför kan vi inte leverera så det kommer fram en måndag.

Jag har fått ett paket men jag har inte beställt något?

Det troliga är att du har fått en present av någon. Invänta paketet för att se om det ligger någon hälsning i paketet annars ring kundservice på telnr 013-344 11 00 så kan vi hjälpa dig.

Det har blivit fel i mitt Ostogram som jag fått mot vad jag har beställt, hur gör jag?

Ring till kundservice på telnr 013-344 11 00, alternativt maila till kundservice@ostogram.se så ska vi reda ut vad som har hänt.

Frågor och svar gällande ost

Vilken hållbarhet är det på osten vid leverans?

Det beror helt på vilken ost du har beställt, prepackad ost har oftast en etikett med ett rek. bäst före datum, vår policy är att prepackad ost skall ha ett bäst före datum på minst 14 dagar från att varan skickas från oss. Har du beställt ost per hg så bitas osten för hand i vår butik i Linköping och plastas in och då håller den minst 10 dagar i kylskåp från att vi skickar den från oss.

Var lagrar ni er hårdost?

All hårdost lagras under gynnsamma förhållanden i vårt ostlager i Jägarvallen, Linköping. Vi lagrar våra hårdostar till allt från milda till extralagrade.

Vad innebär pastörisering?

Pastörisering innebär att mjölken värms upp till 72–75°C i cirka 15 sekunder och snabbt kyls ner igen. Processen dödar sjukdomsalstrande bakterier och mikroorganismer som kan finnas i mjölken.

Pastöriseringen dödar tyvärr även bra och nyttiga bakterier som bör finnas i osten. Pastörisering är inget lagkrav vid osttillverkning men om ost görs av opastöriserad mjölk rekommenderar livsmedelsverket att det anges på förpackningen. Alla våra svenska hårdosttillverkande mejeriföretag pastöriserar mjölken innan den går vidare till osttillverkning.

Källa: Svensk Mjölk

Vad innebär det att osten är gjord på råmjölk?

Det betyder att osten är opastöriserad.

Vad är natamycin?

Natamycin, livsmedelstillsats med nr E 235, är ett antibiotikum som produceras av bakterien streptomyces natalensis. Det är verksamt mot jäst och mögel men skyddar inte mot bakterier.

Natamycin är svårlösligt i vatten och tas upp i kroppen i ytterst begränsad omfattning. Några fysiologiska effekter på människokroppen har inte kunnat påvisas (P.F. Fox).

Källa: Svensk Mjölk

Är det tillåtet att ytbehandla ost med Natamycin?

Ja, Natamycin är ett av Statens Livsmedelsverk (SLV: FS 1999:22) och Europeiska Parlamentet (Directive No. 95/2 on Food Additives) godkänt ytbehandlingsmedel för hårdost. .

Godkännandet bygger bl.a. på hälsobedömningar inom EU´s Vetenskapliga kommitté för livsmedel (SCF 1979) samt världshälsoorganisationens expertkommitté (JECFA 1976).

Medlet tillsätts inte i ystmjölken (=inne i osten) eller på bitad, skivad eller riven hårdost.

Källa: Svensk mjölk

Varför används natamycin?

Natamycin används för att kunna garantera konsumenten en ost fri från växt av mögel. Mögel orsakar kvalitetsförsämringar och kan potentiellt innebära risk för bildning av mykotoxiner (mögelgifter).

Källa: Svensk mjölk

Vilka ostar sprayas med Natamycin?

Både plastade och vaxade hårdostar kan vara behandlade med natamycin. Behovet på varje enskild tillverkningsplats är avgörande.

Det framgår alltid av märkningen på förpackningen om osten är behandlad eller inte.

År 1998 behandlades 75 % av svensk hårdost med natamycin. År 2001 var siffran 27 % och år 2005 är den 7 %, således en kraftig minskning.

Källa: Svensk mjölk

Hur går själva ytbehandlingen till?

Natamycinet sprayas på ostens yta. Det tränger in cirka 2 mm i ostens ytskikt (upp till 5 mm är tillåtet enligt Livsmedelsverket).

Den tillåtna mängden är 1 milligram per kvadratdecimeter ostyta.

Källa: Svensk mjölk

Finns det laktos i ost?

Nu råder det inte längre någon tvekan - hårdost är naturligt fri från laktos. Nya analyser visar att all hårdost oavsett lagringstid klarar den nya, lägre gränsen för laktosfritt. Definitionen på laktosfritt är densamma för alla livsmedel och innebär att laktosinnehållet ska vara mindre än 0,01 g laktos per 100 g av livsmedlet.

Fram till nu har det rått stor förvirring vad det gäller laktosinnehållet i ost. Den som försökt ta reda på hur det verkligen förhåller sig har mötts av olika budskap alltifrån att ost är laktosfritt, till att vissa ostar är laktosfria eller att det är beroende av lagringstid.

Det har inte gjort det enklare att man samtidigt har kunnat hitta importerad ost i butikshyllorna märkt "laktosfri" trots att den typen av märkning inte är tillåten i Sverige.
Ett livsmedel som är naturligt fritt från laktos får inte märkas "laktosfritt". Informationen är inte relevant och kan uppfattas som vilseledande.

Något som säkert också bidragit till förvirringen är att gränsen för vad som får räknas som laktosfritt har sänkts och att det inte förrän nu har funnits några nya analyser att tillgå.

Analysföretaget Eurofins har på uppdrag av Svensk Mjölk analyserat laktosinnehållet i de svenska hårdostar som har den kortaste lagringstiden.

Resultaten visar att all hårdost, oavsett lagringstid är laktosfri.

Källa: Svensk mjök

Vad menas med hårdost?

Med hårdost avses ost som går att hyvla t ex Hushållsost, Herrgård®, Grevé®, Präst®, Svecia och alla våra andra vanliga ostar. Färskostar, mjukostar, blå- och vitmögelostar tillhör alltså inte gruppen laktosfria ostar.

Källa: Svensk mjölk

Var tar laktosen vägen?

Nästan all mjölkens laktos stannar kvar i den vassle som blir kvar när mjölkens kasein, ostkorn, har pressats ihop till en ost. Den lilla rest av laktos som finns kvar äts upp av mjölksyrakulturen redan under de första dagarna efter ystningen.

Av vasslen tillverkas mesost och messmör. Alla som smakat mesost och messmör vet att de smakar sött och det är på grund av att de innehåller all den laktos som fanns i mjölken.

Källa: Svensk mjök

Frågor och svar till företag

Vi vill skicka hem ostogram till våra medarbetare, hur gör vi?

Är det färre än 10 olika mottagare behöver varje mottagare läggas in som en order. Om ni vill skicka till fler än 10 personer så kontakta oss på kundservice telnr 013-344 11 00 alternativt via mail kundservice@ostogram.se så skickar vi över ett formulär till dig där du fyller i alla era uppgifter som behövs.

Hur många kan ni skicka ut till?

Det finns ingen begränsning av antal, kontakta kundservice på 013-344 11 00 för planering av utskick.

Kan vi få med en hälsning i varje paket?

Det går alldeles utmärkt.

Vilken information behöver ni för att skicka ut till flera medarbetare?

Vi behöver ha varje medarbetares namn, adress inkl. ev. portkod, mobilnummer och mailadress. Dessa uppgifter skriver ni in i ett dokument som vi skickar till er om ni vill skicka till fler än 10 mottagare.

Hur lång tid i förväg behöver vi lägga vår beställning?

Vi försöker alltid ordna det till önskad dag men ibland så kanske inte produkten finns hemma så det bästa är alltid att vara ute i så god tid som möjligt.

Kan ni skicka alla paket till samma adress?

Det går alldeles utmärkt. Då lastar vi allt på en pall och skickar med kyltransport.

Gör ni julpresenter och övriga gåvor? 

Det finns färdiga paket på ostogram.se där vi anpassar gåvorna efter säsong. Där finner även passande paket som julpresent. Vi sätter även gärna ihop paket efter era önskemål. Vi packar och skickar våra paket i ostogramlådor.
Kontakta oss gärna på kundservice så hjälper vi er vidare. Tel, 013-344 11 00 alternativt via mail, kundservice@ostogram.se

Vi vill köpa gåvokort till våra medarbetare och skicka hem dem direkt till deras hemadresser?

Det går alldeles utmärkt. Kontakta oss gärna på kundservice telnr 013-344 11 00, alternativt via mail kundservice@ostogram.se så berättar vi mer och hjälper dig.